Störande grannar?
Att bli störd av grannar kan uppleves som jobbigt eftersom du blir störd i ditt hem. Denna sida beskriver hur styrelsen hanterar inrapporterade klagomål gällande störningar.
Första frågan som uppstår är vad som räknas som en störning. En vanligt förekommande störning är att en boende spelar hög musik lite för ofta på kvällarna. Det är tillåtet att ha fest då och då men inte att regelbundet spela hög musik eller att det ofta rör sig berusade gäster i trapphuset. En störning kan även vara att till exempel bygga om i lägenheten sent på kvällen eller att ett par ofta bråkar och skriker.
I ett flerfamiljshus måste du tyvärr till en viss grad acceptera störande grannar. Som bostadsrättshavare är du också själv skyldig att se till att du inte utsätter andra för störningar som inte “skäligen bör tålas”, som det heter på juristspråk.
Regelverk
Störning i bostadsrätt regleras i Bostadsrättslagen. Enligt 7 kap. 9 § Bostadsrättslagen ska bostadshavaren vid användandet av lägenheten se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störning som är av sådan grad att kan vara skadlig för hälsan eller annars försämrar bostadsmiljön som inte skäligen kan tålas.
För att tydliggöra vart gränserna går har styrelsen sedan tidigare satt upp ett regelverk för störande verksamhet. Dessa regler är beskrivna på sidan Allmänna trivsel & ordningsregler. Regelverket säger exempelvis att det får förekomma störande verksamhet under vissa tider.
Steg ett
Om du har konstaterat att det verkligen är en störning som bryter mot föreningens regler enligt ovan rekommenderas att du tar direktkontakt med den störande lägenheten för att börja prata med varandra – det är nämligen inte styrelsens uppgift att vara budbärare i detta läget, det är upp till dig att ta kontakt med den som stör.
Steg två
Att bli störd en gång kan anses vara okej, men om störningen upprepas är det dags att börja föra störningsdagbok och dokumentera vad du upplever. Bokför vem (lägenhetsnr) som är störande tillsammans med datum och tid och vad störningen består av samt vem som blir störd (dvs minst du). Notera också om du har meddelat den som är störande och vad som då sades.
Kontakta därefter styrelsen och lämna in ditt klagomål tillsammans med störningsdagboken. Styrelsen kommer nu hantera ditt klagomål och om det anses vara motiverat kan styrelsen med störningsdagboken som grund kontakta medlem som äger den störande lägenheten och föra dialog.
Nedladdning
Nedan finns en nedladdningsbar mall för störningsdagbok
Mall störningsdagbok | 2022-01-23 | Ladda ned |
Steg tre
Om ingen förbättring sker, dvs störningen fortsätter, kan styrelsen skicka formellt brev med anmodan om rättelse till medlem som äger den lägenhet som störningen kommer från. Grunden för rättelsen hämtas från störningsdagböckerna, därav är det ytterst viktigt att dessa innehåller rätt information.
Om styrelsen väljer att skicka rättelse har det gått långt, dvs störningen ska fortsatt ha pågått efter att styrelsen vidtagit flera åtgärder i ärendet.
Steg fyra
En rättelse är allvarlig eftersom den i dess yttersta konsekvens kan leda till att lägenheten blir uppsagd och att den som stör tvingas att flytta.
-
Sidan uppdaterad:2022-01-23
Publicerad information
Nedan visas av styrelsen publicerad information relaterat till störande grannar.
För en fullständig förteckning över publicerad information se nyhetsarkivet.